Pro zaměstnance registrovaných poskytovatelů sociálních služeb (do poznámky vložte odkaz na zápis vaší organizace v registru https://www.mpsv.cz/registr-poskytovatelu-sluzeb
a pro studenty-samoplátce, do poznámky v přihlášce uveďte školu – platí pro řádné denní studium Bc.. a prvního navazujícího Mgr. Ing.
MŠMT - akreditační řízení
16 vyuč. hodin
Lektor
Cíl kurzu
Cílem kurzu je poskytnout účastníkům jednak základní orientaci v teorii attachmentu – vztahové vazby a jejích poruch. Hlavní těžiště učení je však v praktické části kurzu, ve které účastníci získají základní praktické dovednosti v metodách nápravy vztahové vazby. A to zejména z oblasti senzorické integrace a metody Theraplay. Tyto metody se u nás zatím v rámci uceleného výcviku nevyučují. Hlavní pozornost v kurzu zaměříme na praktický nácvik terapeutické metody Theraplay, která je velmi účinná pro nápravu poruch vztahové vazby. Jedná se o jednoduché intervence, které mohou účastníci ihned využít při práci s rodinami.
Vzhledem k praktickému zaměření kurzu doporučujeme pohodlné oblečení a dobrou náladu. O všechno ostatní se postaráme.
Obsah kurzu
- teorie vztahové vazby a její utváření v prvních letech života dítěte
- základní typy vztahové vazby, příznaky narušené vztahové vazby
- neuroendokrinní systém, kortizolová a polyvagální teorie
- epigenetika, zablokovaná péče a zablokovaná důvěra
- komplexní vývojové trauma a okno tolerance
- základy techniky senzorické integrace, nácvik
- základy rodinné terapie zaměřené na attachment, nácvik
Kurz má za cíl vysvětlit souvislost mezi důležitostí navázání bezpečného vztahu dítěte s rodičem v raném období (do 6 let) a prospíváním a rozvojem dítěte přes období puberty až do jeho dospělosti. Kromě seznámení se s novinkami v teorii attachmentu (teorii vztahové vazby) z oblasti neurobiologie a neuropsychologie se zaměříme na praktické využití těchto poznatků při práci s dětmi a rodinami dětí s narušenou vztahovou vazbou. Seminář je postaven na střídání teoretických vstupů, reflexi a sebereflexi účastníků s praktickými ukázkami, jak pracovat s dítětem s poruchou attachmentu, jak podporovat vztahovou vazbu s jeho rodiči. V programu budou využity videonahrávky z oblasti teorie attachmentu jako podpora výuky. Pro jasnější představu o tématu budou v rámci kurzu využity zážitková cvičení a kazuistiky z praxe (zejména z oblasti náhradní rodinné péče).
Komu je kurz určen
- sociálním pracovníkům
- psychologům/psychoterapeutům
- pedagogům, asistentům pedagoga
- zájemcům o budování a rozvoj vztahu s dítětem
- studentům
Info o lektorkách:
Mgr. et Mgr. Věra Nešutová, psycholog, psychoterapeut, supervizor, kouč
Lektorka vystudovala na UP v Olomouci nejdříve obor sociologie a pak jednooborovou psychologii. V roce 1999 úspěšně ukončila dlouhodobý terapeutický výcvik v systemickém přístupu ke klientovi, absolvovala akreditovaný supervizní výcvik (2012) a akreditovaný výcvik INTECO – integrativní kouč (2016). Od roku 2012 se vzdělává v oblasti attachmentu u významných zahraničních lektorů Arthura B. Weidmanna a Daniela Hughese, zakladatelů Dyadické vývojové psychoterapie a Rodinné terapie zaměřené na attachment. Při terapii s dospělými i dětmi využívá mimo jiné možnosti práce s pískovištěm (sochy a obrazy v písku) pod supervizí Madeleine De Little B. Ed., M.Sc. z Kanady. V současné době je ve třetím ročníku dlouhodobého psychoterapeutického výcviku MOVISA VII. (Model Virginie Satirové). Má praxi z oblasti managementu, dlouhodobě se věnuje lektorské činnosti a supervizím pro pracovníky v pomáhajících profesích. V posledních letech se více orientuje na psychoterapeutickou práci s jednotlivci, páry, ale i s celým rodinným systémem s využitím prvků rodinné terapie zaměřené na attachment, pracuje i s pěstounskými a adoptivními rodinami.
Mgr. Martina Žiga Černá
Vystudovala gymnázium a střední pedagogickou školu, obor vychovatelství. V roce 2011 dokončila studium jednooborové psychologie na Univerzitě Palackého v Olomouci. V rámci své psychologické praxe pak absolvovala různé kurzy a semináře (Pevná objetí, Krizová intervence, kurz Rorschachovy metody, Hand test a jiné). Ve svém profesním životě pracovala mimo jiné jako pedagog, HR konzultant, psycholog v oboru psychologie práce a osobní poradce pro nezaměstnané, školní psycholog a psycholog Střediska výchovné péče (práce s dětmi a mládeží s problémovým chováním). V současné době působí jako psycholog, terapeut a lektor v sociální oblasti (rodinné poradenství, individuální a párové terapie, náhradní rodinná péče). Dlouhodobý sebezkušenostní integrativní psychoterapeutický výcvik (doba konání 5 let, 750h) ukončila v říjnu roku 2017. Integrativní psychoterapii si vybrala proto, že jedinečně integruje mnoho druhů psychoterapeutických směrů jako například KBT, Gestalt terapii, Imaginaci, Focusing, EFT – terapie zaměřená na emoce, dynamickou psychoterapii, arteterapii a jiné. Ve své práci vychází z toho, že každý klient je jiný a jedinečný, každý vyžaduje jiný terapeutický přístup. V roce 2018 ukončila vzdělávání v oblasti diagnostiky a terapie poruch attachmentu. Ve své práci využívá prvky rodinné terapie zaměřené na attachment, která je určena pro léčbu vztahu. Profesně působí v Opavě a okolí.