Cílová skupina
pedagogové
zájemci pro koučování ve výchově a vzdělávání
Cíl kurzu
Teoreticky a zejména prakticky seznámit účastníky s technikami koučování ve vzdělávání a výchově. Účastníci si na seminářích prohloubí své schopnosti a dovednosti z oblasti pedagogické psychologie a pozitivní psychologie, na kterých koučink staví. Naučí se „na řešení zaměřené“ techniky koučování jednotlivců, kolektivu, skupiny. Vedoucí pracovníci uvítají techniky vedení formou koučovacího přístupu, které se v průběhu kurzu naučí používat, a aplikaci koučování při vedení hodnotících/rozvojových rozhovorů.
Semináře probíhají interaktivní formou – moderovaná diskuze, modelové situace, brainstorming, ukázky technik a jejich rozbor, trénink.
Podrobný popis výcvikového kurzu zde.
Obsah kurzu
1. Setkání:
Základní principy Integrativního koučinku – Základy koučování ve výuce I. (20 hod.) – seznámení s metodou (principy, přínosy, úskalí), trénink schopnosti práce s cílem koučování a s motivací koučovaného, práce s tělem – rozpoznávání fyzických projevů (sebereflexe, schopnost nahlížet druhého) vč. ujasnění způsobu využití koučinku v rámci kariérového poradenství.
- Filozofické základy a principy koučinku, etický kodex a přehled kompetencí kouče dle ICF
- Vytvoření partnerského vztahu kouč – koučovaný (důvěra)
- Škálování
- Základní struktura rozhovoru (první a další sezení)
- Formulace zakázky, cíle koučování
- Nabídka otázek (druhy otázek, uzavřené, otevřené, konstruktivní, před-stava budoucnosti)
- Sebedefinice jsou profesionála pracujícího koučovacím způsobem
2. Setkání:
Výkonový koučink v praxi – Základy koučování ve výuce II. (10 hod.) a Pedagog jako kouč I. (10 hod.) – zaměřeno na specifické komunikační dovednosti a specifické koučovací techniky potřebné v rámci procesu koučování vč. kariérového koučování.
- Způsob vedení koučovacího rozhovoru – techniky kouče
- Metodika správného stanovování cílů SMART+ES
- Metoda GROW
- Intenzivní tréninky pro aplikaci do praxe
3. Setkání:
Systemický koučink – Koučink ve vzdělávání a vzdělání v koučinku (20 hod.) – zaměřeno na překonávání překážek a bariér v koučování na straně kouče i koučovaného. Typy bariér, práce s komplikovanými typy osobností v koučování apod. Vše vychází se systemického přístupu a z technik kariérového koučování.
- Typy klientů a způsoby vedení rozhovorů s nimi (Návštěvník / Stěžovatel / Zákazník)
- Zadání třetích stran – specifika koučinku ve školním/sociálním prostředí, práce s rodiči
- Typy koučovacích rozhovorů/interakcí ve třídě (Provázení / Kontrola / Vzdělávání / Poradenství)
- Technika z kariérového poradenství: Cesta životem pro hledání zdrojů klienta, jeho úspěchů a způsobů zvládání zátěžových situací
- Práce s prostorem s jednotlivcem a skupinou
4. Setkání:
Ericksonovský koučink – Pedagog jako kouč II. (10 hod.) – zaměřeno na budování kontaktu mezi koučem a koučovaným, techniky podporující a ověřující kvalitu kontaktu a podporující motivaci klienta ve vztahu k současnému působení a k budoucímu pracovnímu uplatnění.
- Další nástroje kouče – Koučovací šipka
- 4 koučovací otázky pro rozhodování
- Práce s hodnotami a identitou dle M.H.Ericksona
- Nácvik rozhovorů
- 3 židle
5. Setkání:
Koučink skupiny a trénink kompetencí kouče – Koučovací techniky ve vzdělávání (10 hod.) – zaměřeno na sebereflexi účastníků, zhodnocení vlastních schopností a dovedností práce s rozvojovým/profesním plánem klienta. Způsoby implementace koučování do vlastní praxe.
- Reflektování
- Zpětná vazba – formulace a poskytování vč. jednání s problémovým klientem (např. rodičem apod.)
- Sebereflexe kouče, metareflexe
- Nástroje rozvojového a kariérového koučování: Kolo rovnováhy, Karteziánské kvadranty, Časová osa
- Supervidované vedení rozhovoru jako závěr kurzu, předání Certifikátu
Reference
Možnost rozšíření dovedností v programu Všímavý přístup a mentoring ve výchově a vzdělávání (akred. DVPP) nebo pokračováním v kurzu INTECO – Integrativní kouč (akred. rekvalifikace MŠMT) a využitím Supervizí k profesionalizaci práce s klienty.